WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Tuesday, July 22, 2014

KLIA2 .. oh KLIA2 ..

Salam Ramadan buat SEMUA, walaupun Syawal hampir tiba...

MakLady ramalkan, ramai antara kita akan pulang beraya ke kampung masing2. Ada yang akan memandu, ada yang akan naik bas. Diharap semua persiapan diatur dengan baik.

Kereta jangan lupa - hantar Service!!  Tiket bas atau kapalterbang pasti dah ditempah. Bagi yang naik bas rasanya tak jadi masalah tapi kepada mereka yang menaiki pesawat kena pastikan Tiket, IC siap sedia semua. Banyk benda boleh berlaku jika kita tak bersedia. Tambah lagi bila melalui KLIA2. Sebab sejak dibuka KLIA2 direka begitu hebat hingga ramai penumpang yang masih keliru dengan suasana di sana. Tambah kepada yang pertama kali nak naik kapalterbang via KLIA2 ni.

Pengalaman pertama kali nya ML menjejakkan kaki ke KLIA2 tidak banyak beza. YANG BEST NYA KLIA2 - pasti anda yang pernah ke sana, setuju dengan ML bila kata keindahan hiasan dalaman dan perkhidmatan di KLIA2 jauh lebih baik dari LCCT. Malah ada yang kata, lebih hebat dari KLIA !!!

Selain itu, pasti ada beberapa faktor yang Maklady sendiri pada awalnya agak kurang selesa. Sebenarnya sebelum ML melangkah ke KLIA2, adik ML yang pernah berada di KLIA2 ketika menggunakan perkhidmatan penerbangan luar negara bercerita mengenai YANG TAK BESTNYA pasal kemudahan asas terutama kerusi menunggu di ruang CHECK-IN yang hampir TIADA!  

Pertama kali di KLIA2 terpekun
dengan hiasan dalamannya. Seakan
 berada di shopping Mall. Macam2 ada....
Setelah mendengar cerita mereka ini, perkara yang membimbangkan MakLady adalah kedudukan GATE masuk atau boarding area KLIA2 ini sendiri. Dikatakan amat jauh letaknya. Dari kaunter pemeriksaan bagasi dan imigeresan, penumpang di arah untuk ke pintu berlepas mengikut turutan nombor GATE yang diberi. Maksudnya, dari sini kita terpaksa berjalan kaki berMeter-Meter jauhnya untuk sampai ke GATE BERLEPAS.

Menurut adik Maklady, bukan canang2 jauhnya. Masa ML cerita pasal jauh letak nya Gate2 ini, Mak terkedu gak la ... MakLady harus bersedia lebih awal. Kalau kena jalan pun, MakLady jalan slow-slow. Terfikir plak, kalau apa yang diceritakan ini, terpaksa lah Maklady berada di KLIA2 lebih awal. Bukan ape, risau berlakunya masalah jika lewat. Almaklum lah...AirAsia mana pernah nak tunggu penumpang. Lewat 1 minit pun dah tak diterima masuk. Pendek kata, flight kita GONE macam tu saja dgn syarat mereka bagi tambang murah so x bleh tolak ansur. Walaupun servis mereka amat membebankan penumpang sendiri. Untuk itu, ML nak pesan pada mereka yang nak pulang nanti, pastikan tidak lewat. Walaupun terpaksa berada di KLIA awal 2 jam dari waktu CHECK IN.
Bersiap sedia untuk Check In Bagasi
TERIMA KASIH kpd pihak pengurusan
kerana tidak menyediakan kerusi yang
cukup untuk penumpang di ruang ini.
Sebaik sahaja ML mendaftar diri dan bagasi, ML terus menuju ke boarding area. Seperti yang diperkatakan, pengalaman menyusuri jalan ke GATE itu sememangnya JAUH..... sayup sayup pandangan GATE 11 dari tempat ML berdiri sebaik sahaja melepasi kawalan keselamatan dan imigeresen. Bermula la perjalanan ML langkah bersahaja menghala ke GATE BERLEPAS 11. Tapi kalau korg lewat sejam dari masa berlepas, rasanya ngam-ngam sampai ke pintu GATE..) Sepanjang perjalanan terdapat GATE BERLEPAS yang disediakan di kiri kanan terminal dan ditengah2nya terdapat ruang kedai yang menyediakan berbagai hidangan. Terdapat tandas dan Surau yang mencukupi.

Cuma ML nak pesan. Harga makanan dia situ, amat berbeza dari luar. Almaklumlah di KLIA2 katanya! MakLady tertelan air tekak bila dengar pengalaman rakan yang pernah membayar RM180 untuk breakfast - 4 org. Bukan order yang canggih. Sarapan pagi yang biasa2 jer. Harga kopitiam pun tak semahal kat KL. Cuma kat KLIA2 ni, harga makanan ibarat korg makan kat hotel 6* MAHAL nye
GATE 11 yang berada....nunnnnnn hujung dunia yang sayup2
 jika kita berdiri di pintu masuk ke boarding area. Namun tidak
dinafikan, ruang berjalan kaki yang dikelilingi kemudahan asas,
mampu menjadikan perjalanan yang jauh ke GATE pelepasan
antara pengalaman yang memenatkan tapi tenang.....

OKAY Now Maklady  ingin berkongsi pengalaman sebagai penumpang dan pengguna AA pulak. Berbanding dengan perkhidmatan cemerlang setakat ini, AA telah memberi peluang kita semua untuk MAMPU terbang ke mana saja. Tolak pasal tambang murah (sebab ada masa harga keseluruhan lebih mahal dari penerbangan lain)

Memandangkan ML memilih AA sebab tambang murah nya itu, maka ML terpaksa akur dengan menunggu Flight yang dijangka tiba, tapi tak tiba tiba hampir 3 jam !! Dari pengumuman yang diberi, kapalterbang yang sepatutnya tiba di KLIA2 terpaksa beralih tujuan ke Subang Airport atas masalah cuaca. Ketika berada di Gate 11 sepanjang penantian, hujan lebat turun. Ada baik nya juga ... sempat solat Zuhur dan Asar di sana. Pendekkan cerita, our flight yang sepatutnya berlepas jam 3.35 terpaksa berlepas jam 5.55 ptg!!! 

Make sure JANGAN lewat! Sebab macamana AIRASIA tak ganti
atas kelewatan penumpang begitu lah mereka wat deq walaupun
terang2 mereka lewat dan merugikan masa dan kepentingan kita.  
Bukan seminit dua lambatnya tapi hampir 2 jam! Pada MEREKA itu perkara biasa!! (sedangkan kalau kita datang awal pun dan beratur untuk check-in tapi bila kaunter yg dibuka pun sikit tapi penumpang ramai...- kita tiba di kaunter pun sudah 5 minit lewat - padahal kita dah beratur sejam seblum. Kita langsung dinafikan penerbangan. Tidak dibenarkan menaiki pesawat tanpa dakwa dakwi ) 

SEDANGKAN, bila "mereka" lewat tiba! Bukan 5 minit tapi berjam2 di belakang jadual??? Cer Bayangkan...sudah lah waktu itu, BULAN RAMADAN. Kami berpuasa. Dijangkakan kami sempat berbuka di destinasi. Tapi bila ini berlaku, segala jadual terpaksa dilewatkan 2 jam. Ada penumpang yang terpaksa batalkan appointment maupun meeting atau jemputan semata mata - ditangguh dek DELAY tersebut. Kesudahannya, penumpang lewat tiba di destinasi yg ditetapkan.

Bukan itu sahaja, Penumpang "terpaksa" berbuka di udara. Terpaksa terlepas temujanji untuk berbuka bersama ahli keluarga dan sebagainya. Pada ML pula terpaksa lupakan tempahan berbuka puasa di hotel yang telah dibuat memandangkan kami akan tiba jam 8malam ! Apa yang agak terkilan juga, ada di kalangan penumpang tidak dapat BERBUKA PUASA kerana tidak menempah makanan yang ditempah awal untuk penerbangan sebab dijangka tiba sejam sebelum waktu berbuka.

Nasib baik lah ML tempah awal hidangan snek ringan in case benda macam ni berlaku....Pendek kata walaupun canggih KLIA2 maupun AirAsia khasnya, kemudahan perkhidmatan masih perlu diperbaiki. Kebajikan penumpang yang terkandas atas sebab pihak AA perlu diambil kira.

KLIA2 sendiri masih banyak yang perlu diperbaiki. Terutama kebajikan penumpang yang uzur atau warga emas. Mungkin adakan perkhidmatan "indoor Shuttle" ??!!  Why Not??

No comments:

Post a Comment

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]