WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Wednesday, September 5, 2012

Julie Woon : Who's Next?

Julie Woon dirompak!
"Siapa SeLepas Ni?" macam tu la bunyi nya ungkapan soalan oleh pengacara dan personaliti tv8, Julie Woon terhadap senario yang baru dialaminya. Sampai bila dan siapakah mangsa seterusnya? Pertanyaan ini ditujukan memandangkan dah kerap sangat jenayah yang sama berlaku. Walaupun pihak berkuasa telah lama cuba mengatasi masalah ragut/rompak yang kerap mengancam nyawa ini, tapi ianya tidak mampu dibendung!

Ini berikutan kejadian jenayah rompak dan ragut yang dialaminya, ketika beliau memandu kereta dan berhenti di traffic light dekat kompleks membeli belah One Utama baru baru ni. Menurut Julia lagi, jenayah tersebut dilakukan oleh lebih dari 2 buah motosikal. Pada mulanya, dia perasan ada sebuah motosikal yang melalui tepi kereta sebelah kiri., lalu menjengah ke arah dalam keretanya. Sejurus itu, datang sebuah lagi motosikal dengan seorang pembonceng, memecah tingkap kereta dan mengambil begtangan yang mengandungi iPad beliau. Nasib baik dompet dan handphone dia, tak diletakkan ke dalam begtangan itu. kejadian berlaku dengan sekelip mata dan Julis panik serta tergamam, tak mampu melakukan apa2..

MakLady dapat rasakan keadaan Julie ketika itu, memandangkan MakLady pun penah kena ragut! Isskk.. Issskkk.. mmg terkejut dan tergaman tak terkata apa2. Nasib baik la tak diapa2kan MakLady. Bagi mereka yg penah alami, pasti dapat bayangkan perasaan mangsa. Sesungguhnya si MatRempit yang durjana!! Harus tak selamat hidup korg dengan makan hasil ROMPAKAN!!

Sebenarnya, dah kerap sangat kita dengar kes rompak/ragut ni. Saban hari ada saja kejadian jenayah sebegini. Sampai bila kita nk tengok dan dengar? Kalau kejadian yg serupa menimpa Julie, tak mustahil ianya boleh berlaku keatas kita, terutama pemandu wanita. Ye la.. barang atau handbag tu, boleh diganti tapi klu dah mengancam nyawa?? 

So please! Please! Ladies.....

Never, EVER leave your possessions on the passenger seat (front or back) for anybody to see. Dah banyak kali dah diberitahu. Dah bnyk dah nasihat disarankan tapi masih ada lagi yang masih berdegil. MakLady pn INGATKAN diri ML bila kluar memandu. Handbag selalu letak ditempat yang kurang menjadi perhatian MEREKA yang durjana ni. Jangan letak handbag kat tempat duduk penumpang lagi lepas ni...PLEASE REMEMBER! YOU only have yourself to blame for an open invitation like this to happen.

Apa Yang Harus Kita Tahu:
Tumpuan penjenayah adalah barang berharga (begtangan) yang diletakkan di tempat duduk penumpang sebelah pemandu! Mereka akan memecah Cermin kereta dan merampas harta kita depan mata kita. Kelalaian bukan soalan nya tapi ingatan dan langkah keselamatan harus ditingkatkan. Terutama ketika pemandu kereta, pastikan tidak menarik perhatian penumpang motosikal dan kita (pemandu kereta) tidak "leka" menunggu giliran di simpang dan traffic lights, sehingga berlaku jenayah seumpama ni. 

PERINGATAN: SETIAP KALI MASUK KERETA, PASTIKAN BARANGAN BERHARGA KITA TAK MENJADI TUMPUAN MEREKA YANG SENTIASA MEMERHATI PELUANG UNTUK MERAGUT DAN MEROMPAK.


2 comments:

  1. Penjenayah seolah-olah dah takut dengan dengan hukuman yang sedia ada. Paling teruk pun kena sebat. Kalo nasib baik kena penjara je. Tapi, kesan trauma tu perompak tu tak rasa. Sedangkan mangsa yang kena rompak tu, kalo dia cedera terseret kat jalan raya ke, trauma dia alami sampai ke akhir hayat. Harap-harap ada hukuman yang lebih menakutkan supaya mereka tidak melakukan jenayah kerana takut.

    ReplyDelete
  2. LydSunshine: Kesan Trauma berterusan. Itu yg bahaya nya kpd mangsa. Dimana, penjenayah mana penah serik. Unless tertangkap!! Masa tu baru kot dorg ni nk insaf. Tu pn klu disebat, dipenjara dan menerima hukuman setimpal. Ada kes sampai membawa kematian. Masa tu penjenayah akan ke tali gantung. Mungkin masa ni, penjenayah akan rasa takut....Namun hingga kini, masih byk lagi kes ragut!!

    ReplyDelete

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]