WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Wednesday, October 15, 2014

PETUA : Cara mudah Menghindarkan Daki di badan

Bedak Nyonya 

Bedak Nyonya ? ingat lagi kan... cerita ML pada entry sebelum ini : Petua Wajah Bersih Berseri . Bedak yang masih ada permintaan ini, mudah didapati. Sebenarnya, selain dari bedak asas, ianya juga digunakan dirumah sebagai bahan lulur.

Tapi macam mana pulak bedak (terutama yang warna putih) tu, dijadikan lulur badan. Bukan ke lulur biasa nya berbentuk cecair yang dicampur dengan rempah ratus maupun bahan asli yang lain.

Haaa... percaya tak kalau ML kata, bedak nyonya ini pun mampu menghilangkan kotoran terutama daki degil dan sel kulit mati yang terdapat pada tubuh kita. Selalunya kalau kita sental dengan sabun pun belum tentu segala kotoran degil hilang. Tapi dengan lulur yang MakLady dapat dari petua orang tua-tua dulu..hasilnya memuakan.

Nak cuba tak petua Lulur MakLady? ..*waaahhh.. siap bagi nama pulak hehe*

Mari MakLady terangkan cara menyediakan ramuan bedak (lulur) untuk tujuan menghilangkan kotoran degil (daki) di badan  :

Bahan bahan yang diperlukan:
1. Bedak Nyonya asli (warna putih)
2. Segenggam Asam Jawa
3. Sebiji limau purut (jika perlu)
4.  Air anggaran setengah gelas atau secukupnya

Cara penyediaan :
1.  Asam jawa dicampur air dan diasingkan biji nya. Tambah air agar sederhana pekat.
2.  Perahkan air limau purut dan gaul rata. 
3. Dapatkan serbuk bedak dari bedak Nyonya (kikis bedak menggunakan pisau) dan campurkan dalam bancuhan air asam jawa tadi. *Perhatian : Bahan lulur akan mengeluarkan buih halus*
4. Dengan menggunakan jari, sapu bahan lulur tadi ke anggota badan termasuk kawasan yang berlipat seperti di lengan, siku, tengkuk. Gosok rata agar bahan seluruh badan.
5.  Biarkan lulur itu kering di badan selama 10-15minit, kemudian gosok saki baki yang ada,
6.  Bilas dengan air suam. 

*Seelok-eloknya langkah 4. 5 & 6 dilakukan di bilik air, Jangan gunakan sabun jika ingin terus mandi seperti biasa*

Amalkan petua ini, sekurangnya 2 minggu sekali. InsyaALLAH anda boleh rasa kulit anda lebih  lembut dan bersih serta nyah daki. Amat sesuai untuk anak yang bersekolah. Langkah ke 5 kurangkan dalam 5-10minit  :) 

P/S : Selamat Mencuba 

No comments:

Post a Comment

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]