WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Tuesday, October 14, 2014

Petua Wajah Bersih Berseri

Selamat datang ke laman PETUA MakLady.

Pasti ramai yang kenal dengan BEDAK SEJUK. Produk asli yang mampu dibuat sendiri, untuk jaga wajah dan kulit. Petua ini sebenarnya dari arwah Nenek MakLady, yang diamalkan kepada mak dan makcik MakLady lagi. Dalam family kami, rupanya petua penjagaan kulit wajah ini telah lama digunakan sebagai bedak asas kala itu. Ternyata bedak sejuk punya banyak menafaat yang jarang2 orang tahu.

Seingat MakLady lah... sejak kanak2 lagi, bedak sejuk ni ditempek ke muka MakLady oleh mak bila siang hari. Especially lepas mandi. Kata mak, agar kulit sejuk. Tambah pula, bedak sejuk ini, mampu menjaga kulit dari dalam. Maka bertempek lah muka MakLady dan adik2 masa tu. Putih melepak.. 

Masih ML ingat, waktu pulang bercuti ke kampong, senario di mana muka sepupu dan makcik2 MakLady di kampong akan kelihatan "comot" dengan bedak sejuk. Hakikatnya mereka mengamalkan berterusan pemakaian bedak sejuk ini sejak bayi lagi dan diturunkan kepada anak pinak mereka.

Dan hasilnya, wajah mereka bersih. Tanpa masalah kulit maupun geragat. Ada dikalangan mereka ini, masih berwajah "awet muda" walaupun sudah lanjut usia. - Mungkin kah inilah RAHSIA kecantikan semula jadi orang dulu2? - Allahualam. 
Tepung yang dikisar halus dibentuk
bagai ketulan dan titisan bedak sejuk.
Lepas tu, proses menjemur dijalankan.
Daun pandan, bunga ros, bunga melor
 dicampurkan utk kekal haruman wangi.

Tapi yang pasti, bedak sejuk yang diperbuat dari bahan asli tanpa menggunakan bahan kimia, mampu membantu mengatasi masalah kulit muka yang berjerawat dan bergeragat. So tak perlu risau, kepada anda yang berkulit sensitif boleh guna tanpa was-was. Pendekata, Semua jenis kulit boleh guna! Bukan itu saja, dapat jugak menghilangkan daki dan kulit mati jika digunakan dengan kerap. Sebab itulah bedak asas ini dijadikan petua penjagaan wajah hingga ke hari ini.

Bedak sejuk selamat digunakan sekerap mungkin sebab tiada bahan kimia malah mudah disediakan jika bercadang untuk buat sendiri. Bukan susah sangat. Pernah la jugak nenek MakLady turunkan "demo cara buat bedak sejuk". Cuma, ML ingat2 lupa jer.. huhu..

Pesan arwah Nenek, beras untuk bedak sejuk ini harus dibersihkan dan direndam. Kemudian dikisar halus dengan batu mengisar atau batu penggiling. Tahu tak apa itu batu pengisar atau pengiling ini? Yeaa laa.., dulu mana ada blender ! So kita guna benda ni....
Inilah rupanya Batu Pengisar (Kiri) dan
 Batu Lesung (Kanan)
KREDIT: Google Search
Bila tepung beras dah halus dan ditambah dengan air mawar maka, proses membentuk bedak sejuk pun dilakukan. Yang basic, nenek selalu buat yang rupa bebijik-bijik. Semasa itu juga, bedak sejuk itu dijemur bersama daun pandan yang dipotong kecik, bunga ros maupun bunga melor agar bau tepung beras itu tidak merosakkan haruman bedak sejuk tadi. Lagipun bila ditempek ke muka takde la sangat bau tepung tu sangat..... hhmmm bijak kan orang dulu2 ;))
Ramuan yang dikisar dimasukkan dalam
daun jambu batu dan dibiarkan menitik
diatas daun pisang. setelah beku sediki
ianya dijemur hingga menjadi keras.
Telah terbukti... Rahsia BEDAK SEJUK !
Muka tetap bersih terpelihara tanpa jerawat. Selain dari jerawat gatal sebulan sekali tu jer ... adalah kebaikan menggunakan bahan semulajadi yang mampu menjagaan kulit muka kita. Disamping mengekalkan tradisi lama nenek moyang, ML harap bedak sejuk ini nanti menjadi amalan tradisi dari anak ke cucu MakLady - InsyaALLAH

Selain dari bedak sejuk ini, ada lagi satu lagi bedak asas yang MakLady amalkan sejak remaja lagi. Tak dinafikan, harga nya memang murah tapi kebaikannya serupa bedak sejuk. Cuma ianya diproses lebih halus dan terbentuk dalam bekas yang lebih mudah dibawa. Pada MakLady, tidak perlu menggunakan produk yang mahal dan berjenama cukup sekadar bedak Nyonya ini...(lebih popular dengan panggilan Bedak Nyonya - sebab muka depan kotak ada gambar Nyonya dan datang nya dari negara China, agaknya )
Pernah tengok jenama bedak
asas yang mempunyai fungsi
yang sama macam bedak sejuk??

ANDA kat luar sana pun boleh cuba pakai bedak sejuk, especially dalam cuaca yang tidak menentu sekarang ni. Selain memelihara kulit wajah, bedak sejuk ini bakal kekal sebagai bedak asas semulajadi yang punya banyak rahsia tersembunyi....

SELAMAT MENCUBA :)

No comments:

Post a Comment

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]