WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Thursday, October 16, 2014

PETUA : Batuk atau Gatal Tekak

Cuaca yang tidak menentu kini, dengan keadaan yang panas dan kering sering dikait dengan SAKIT tekak. Lama kelamaan jika tidak diubati, Batuk pula akan datang menjengah.

Pada yang sakit tekak, rawatan alternatif untuk melegakan sakit tekak boleh pulih jika mengamalkan ramuan traditional dengan petua ringkas. Adakalanya, batuk akan singgah selepas itu, Ramai antara kita yang ambil dose ubat batuk dan antibiotik untuk pulih.

Bila difikirkan ini, MakLady lebih selesa untuk mencari ramuan lain yang ringkas untuk menghindar sakit tekak terus melarat. Jadi amat penting untuk sekat penyakit itu dari terus merebak. 

" Mencegah adalah baik dari mengubati."

Amalan ketika Sakit Tekak : Bila tekak kering maka ianya mungkin terasa perit. Untuk melegakan tekak, digalakkan mengambil jus air asam jawa yang dibancuh tanpa ais. Selain itu, rendam 2-3 biji kembang semangkuk dan diminum jus sebagai penawar dan menyejukkan badan yang mungkin melegakan tekak. Selain itu, boleh juga dirawat dengan mengambil tablets leka tekak.


Amalan ketika Batuk : Bukan untuk menafikan ubatan moden tetapi sekadar meringankan batuk dan "gatal" tekak melanda. Jadi dari batuk itu melarat, MakLady akan mencari "buah nangka" Yerr.. buah nangka yang baru dikopek lagi afdal. Sebab masa tu, getah nya masih ada. Kalau boleh, makan seulas dua dan diambil 2-3 kali sehari. InsyaALLAH, gatal di tekak akan terhindar.

InsyaALLAH - selamat mencuba

*P/S: JIKA batuk dan sakit tekak anda tidak berkurangan dalam masa seminggu, maka cepat dapatkan rawatan dari doktor.

No comments:

Post a Comment

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]