WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Thursday, June 21, 2012

Plan Your "BIG" day - Part 1

When it comes to the steps of planning a wedding, first thing u wanna do is determine ur budget. THAT's the one thing everyone is afraid of? but without a budget how u wanna plan ur wedding??
pastikan budget anda seblum mula buat plan..


so here are the list that i wanna share with future hubby & wiffy...on their big day!
rancang majlis dgn sebaiknya


1. Tentukan budget yg ssuai - faktor penting dlm merancang ssuatu majlis.
OMG am i gonna spend my life saving? oh TIDAK perlu.
Oh dear, i cuma ada RM15K sahaja. Mcmna ni, cukup ke nanti? oh jgn la risau sgt ...


apa yg perlu buat - 1st step kenalpasti "range" budget kita. Kita tak bleh nk rancang klu tak tau brapa RM yg diperuntukkan. Jangan melebihi nilai angka yg telah dirangka. INI PENTING! Misalnya kita hanya akan peruntukkan dlm RM20k, maka dlm budget, harus merangkul segala pembelanjaan sebegitu.
Rangka secara kasar pembelanjaan. Senang la nk atur langkah seterus nya.
Pilih lokasi majlis


2. Anggara Jemputan bagi kedua2 pihak.
Senaraikan jemputan mengikut turutan. Jgn lupa amik kira ahli keluarga terdekat. Buat list nama2 mereka untuk rekod. Apabila ada anggaran tetamu, baru boleh adjust ruang lokasi, kad jemputan & budget yg sesuai.


3. Tetapkan tarikh - amat penting utk pilih tarikh yg tak clash dgn festival penting. agar dapat jimat kos dan memastikan jemputan dpt hadir ke majlis anda. Confirm tarikh, dan booking dewan, catering dan hal2 berkait agar tak last minute ...Boleh ura2 kan tarikh kepada keluarga rapat or kawan2 yg rapat agar mrk boleh block cuti mereka utk bantu anda. Yang penting, pastikan anda dpt cuti juga. ;))


4. Pilih lokasi utk majlis (outdoor / indoor)
Tentukan di mana? Sewa nya brapa? mcmmn dgn catering nya? Klu d rumah plak, pastikan pelamin, kemah & catering sesuai uk para jemputan.  Jika OutDoor wedding plak, pastikan ade back up plan, jika cuaca tak mengizinkan.




5. Buat research tentang TEMA majlis. Berbincang dgn pasangan then rancang segala persiapan mengikut tema termasuk kemah, pelamin, dewan, hiasan hantaran dll mengikut tema yg diinginkan. Boleh dptkan bantuan kawan2 atau sedara mara. Persiapan sendiri - bleh bantu cut cost !!!


6. Pilih vendor yg mampu buat keje. 
Buat research dan mastikan mrk menetapi citarasa anda. Ada ventor akan menjemput anda utk TEST produk mrk sblm commit. So jgn lepaskan peluang utk kenali vendor agar majlis mengikut apa yg anda plan selama ni. JANGAN LUPA list kan the LIKE & DISLIKE utk rujukan vendor.


TIPS UTK MERANCANG MAJLIS SENDIRI
Untuk memudahkan kerja anda, apa kata buat satu file utk agenda di atas. Dengan itu, senang juga utk menyemak semula detail2 pasal perkara2 yg berkaitan nnti.


apakata kita intai2 kwn blogger yg Lady follow ni. She also ada tips utk bakal2 pengantin merancang majlis sendiri tanpa Wedding Planner. As what i saw in her blog, her wedding yg lalu nmpk meriah wlpn dgn perancangan sendiri. X caya boleh klik @ mimi's blog


Klu ada lagi kat luar sana yg nk kongsi2 pasal plan sendiri wedding, pls do drop in & leave ur website link :))




Love wedding!!!!...especially if its your love ones ;))

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]