WELCOMES FOLLOWERS WITH A CLEAN, SWEET HEARTED & RESPECTFUL ATTITUDE & MANNER.
** Either write something worth reading or do something worth writing. ~Benjamin Franklin **

~ BISMILLAHIRAHMANIRAHIM ~

ASSALAMMUALAIKUM... Salam Mesra - Salam Blogging dari MakLady

Tuesday, December 10, 2013

Pasar Tepi Jeti

Join Get-A-Gift from My Worth Buying Shoppe : 
Kemungkinan ANDA blogger bertuah. Jom KLIK SINI untuk share your link :)

Entri yang terlepas pandang ....
Photo ini ML snap masa berada di pasar di Labuan
suatu masa dulu... 
Salam semua. Selamat Hari Selasa... :)
Maaf Zahir Batin... ( sbb terlepas pandang untuk submit entry kat bawah ni..somewhere Ramadan lalu ...
Now - setelah ada masa nak belek2 blog, baru la terperasan akan entri ni. Enjoy reading K .. :))

Take note: Entry ni ML create beberap hari sebelum raya. 

Date : 6 Ogos 2013

Menjelang raya tak berapa hari lagi.... persiapan raya sudah pun bermula. Tempat utama yg menjadi tumpuan adalah pasar. Kali ini ML menyusuri jalan raya yang dibarisan bangunan rumah kedai. (Lihat Gambar dibarisan bawah Kiri)

Begitu juga dengan pengalaman raya di sini Kunjungi pasar di labuan ni suatu yg menyeronokkan. Pasar tetap pasar wlupun dimana letaknya tapi apa yg menarik pasal pasar di Labuan ini adalah letaknya berdekatan dengan jeti. (Lihat Gambar barisan atas )

Mungkin mudah bgi nelayan mengagihkn hasil tangkapan mereka. Dan di pasar ini jugalah  ML jumpa mcm2 hasil laut dan darat. Udang, Ketam, Ikan mudah didapati. Menariknya, selain dari barangan jualan ML berpeluang mengenali barangan jualan yang jarang  ML jumpa sebelum ni.

Tapi yang paling best, bila berkunjung di pasar ni, suasana nya selesa sebab.... keadaan nya agak bersih, tersusun dan mudah utk mencari barangan jualan. Bagi makanan basah diasingkan ditempat yang berasingan seperti daging dan ayam ditempatkan pada ruang yang jauh dari makanan kering. Macam ikan, udang, ketam, siput dan jualan laut ditempat kan diruang yang selesa utk pembeli. Barangan basah, buah2an, barangan dapur pun ditempat diruang lain utk peniagaan meragakan barangan. Memang senang nak membeli bila melihatkan barangan yang disusun utk memudahkan pelanggan memilih dan membeli. 

Kalau nk ikutkan lebih kurang pasar di sana. Cuma menariknya, selain keadaan pasar nya, barangan jualan pun ada yang menarik perhatian ML. Banyak juga ML jumpa barangan yang tak de jual kat KL. Diantara menarik adalah belacan Papar, Kueh mueh yang unik dan buah avocado - yg sangat besar saiz nya... 

Apa apa pun, kalau ada yang ke Labuan. rajin2 lah singgah kat Pasar ni...sambil membeli belah juadah ada juga kedai yang menjual souvenir dan mutiara !! :) 

2 comments:

  1. macam best jer suasana kat sini??? *_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farah.. mmg best jgk. sebb pasar dia lain dari KL. selain dianya tepi sungai tempat bot bot nelayan berlabuh - pasar ini juga terkenal dengan panggilan pasar Filipina... hhhmm mungkin ramai org Filipino di sana kot.. ;))

      Delete

Dari Meja PR MakLady

KEPADA ANDA yg BENCI TAPI RINDU @ yg NyampaH! MeluaT! NaK MuntaH! sama blog atau MakLady sendri : ~ THIS IS her BLOG, her ENTRies, her STORY ! BUKAN BLOG UoLz...! Suka hati MakLady ler, dia nak tulis apa pun. Dia nak syok sendiri ke, nak celoteh berjela jela sekali pun! Dah nama pn BLOG MAK LADY! So, KLU UoLz TAK SUKA cara MAKLADY type atau menulis, keep away from here ~ END STORY ! [",] Finally, Dont Forget to klik "UnFollow" on your way OUT ~ TQVM [",]